Systemy Kolejowe i Forum Intermodalne
W dniach 26-28 luty 2020 w hotelu Stok w Wiśle odbyła się jubileuszowa, dziesiąta edycja polsko-czesko-słowackiej konferencji Systemy Kolejowe i druga edycja Forum Intermodalnego.
Organizatorami konferencji były firmy OLTIS Group, První Signální, oraz Intermodal News i Fundacja Pro Kolej.
Aż 250 uczestników z firm związanych z koleją, przedstawiciele terminali kontenerowych, portów morskich, pracownicy wyższych uczelni wzięło udział w dwóch równolegle odbywających się panelach Systemy Kolejowe i Forum Intermodalne.
W części Systemy Kolejowe położono w tym roku duży nacisk na problematykę bezpieczeństwa na kolei, uczestnicy mogli obejrzeć widea z wypadków kolejowych na przejazdach kolejowo-drogowych, zarówno po polskiej jak i po czeskiej stronie granicy. Pan Karol Trzoński z Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych i Petr Maikranz z Drazni Inspekce porównywali powody, z jakich dochodzi do śmierci na torach, prof. Marek Sitarz rozważał problem od strony zakupu taboru szynowego, a Wojciech Błotnicki z Signal Cert koncentrował się na ocenie bezpieczeństwa ze strony certyfikowanego laboratorium. Drugim tematem, który budził wiele emocji było kształcenie pracowników kolei, zwłaszcza szkolenia maszynistów. W dyskusji wzięli udział Piotr Macioszek, wiceprezes IGTL, dr hab. Jakub Młyńczak z Politechniki Śląskiej, Piotr Combik z UTK, prowadzący panel Tomasz Krawczyk oraz z czeskiej strony David Veselý, reprezentujący Dopravní Vzdělávací Institut. Po porównaniu warunków w Polsce i Czechach konstatowano, że ze względów czasowych korzystniejsze jest szkolenie w Czechach, problem oczywiście pozostaje język, ale jak podsumował David Veseli, DVI potrafi w tym pomóc.
Te dwa powyższe zagadnienia były również dyskutowane na zamkniętym spotkaniu trzech Zarządców Infrastruktury, z Polski, Czech i Słowacji. Już po raz czwarty przebiegła wymiana doświadczeń między PKP Polskie Linie Kolejowe SA, ŽSR i Správa železnic, státní organizace. Oprócz tematu bezpieczeństwa i szkoleń kadry kolejowej omawiano zamknięcia torowe, współpracę graniczną i planowano konferencję przewoźników z Zarządcami, która miała się odbyć w kwietniu w Katowicach.
Forum Intermodalne miało również bardzo interesującą tematykę. Pierwszego dnia Forum oba bloki były poświęcone jednemu zagadnieniu. Pod okiem moderatora, Pana Marka Tarczyńskiego z Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, dyskutowano na temat roli poszczególnych podmiotów w intermodalnym łańcuchu dostaw. Prelegentami byli przedstawiciele instytucji i firm związanych bezpośrednio z rynkiem intermodalnym: Urzędu Celno Skarbowego, Langowski Logistics, DB Cargo, Loconi, Castorama. Drugiego dnia dużą część paneli dyskusyjnych poświęcono portom morskim i morskim terminalom kontenerowym, i to nie tylko polskim, takim jak Gdańsk, Gdynia i Szczecin-Świnoujście, ale również Hamburgowi, Antwerpii i słoweńskiemiu portowi Koper. Przedstawiciele tych portów oraz terminala DCT Gdańsk, brali udział w panelach poświęconych rozwojowi portów morskich oraz inwestycjom w branży intermodalnej. Bardzo interesujący był również blok poświęcony transportowi towarów niebezpiecznych, w którym oprócz prelegentów z PKP S.A oraz MDRK wziął udział przedstawiciel Komitetu ds. logistyki Związku Przemysłu Chemicznego Republiki Czeskiej. W bloku poświęconemu innowacjom można było zobaczyć bardzo ciekawe prezentacje Kalmara, BCT oraz PKP PLK.
Ostatniego dnia konferencji goście mogli wybrać się na Terminal Paskov, pod Ostrawę, żeby zobaczyć należący do PKP Cargo Intermodal terminal kontenerowy, doskonale wyposażony, z urzędem celnym za bramą.
Nie zapomniano o części charytatywnej, cześć pieniędzy od uczestników przekazano na rzecz Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce w Polsce – „Sindbad”, Rodzinny Dom Czasowego Pobytu w Ustroniu oraz na rehabilitację Terezki Honkovej, dziewczynki cierpiącej na porażenie mózgowe.