Podsumowanie XIV Międzynarodowego Kongresu Kolejowego i Intermodalnego

XIV Międzynarodowy Kongres Kolejowy i Intermodalny w Wiśle stał się ponownie areną kluczowych dyskusji o przyszłości sektora transportowego. Eksperci z Polski, Czech i Słowacji analizowali wyzwania i możliwości rozwoju infrastruktury w kontekście dynamicznych zmian geopolitycznych i gospodarczych. Organizowane przez OLTIS Polska i První Signální, przy wsparciu merytorycznym Fundacji ProKolej, wydarzenie stanowiło platformę wymiany doświadczeń i prezentacji innowacyjnych rozwiązań dla branży kolejowej i intermodalnej. Główne tematy debat dotyczyły konkurencyjności kolei towarowych, roli transportu intermodalnego w stabilności łańcuchów dostaw, przesunięcia modalnego oraz innowacyjności transportu szynowego. Tegoroczna edycja odbyła się w dniach 12-13 marca w Wiśle.
Debata otwierająca i kluczowe tematy
W debacie otwierającej, z udziałem Mirosława Suchonia, Posła na Sejm RP i Przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury, przedstawiciele przedsiębiorstw kolejowych, sektora logistycznego oraz administracji publicznej omawiali sposoby zwiększenia udziału kolei w przewozach ładunków w Europie. Dyskusja skupiła się na polityce Zielonego Ładu, przyszłości transportu intermodalnego, przyczynach spadku wolumenu przewozów kolejowych oraz szansach wynikających z unijnych programów wsparcia.
Kluczowe bloki tematyczne
Obrady podzielono na dwa główne moduły: Międzynarodowy Kongres Kolejowy oraz sesję poświęconą transportowi intermodalnemu.
Nowa geografia intermodalnych łańcuchów dostaw
Jednym z najważniejszych tematów była zmiana układu intermodalnych łańcuchów dostaw w Europie i Polsce. Eksperci, w tym Dominik Landa (Port Gdańsk), Grzegorz Zdybel (Adampol) oraz Michał Kubalok (Schavemaker Intermodal), omówili wyzwania operacyjne wynikające z przekształceń w żegludze kontenerowej i korytarzach transportowych. Dyskusja dotyczyła również potencjału polskich portów oraz koniecznych działań w celu zwiększenia ich konkurencyjności. Podkreślono problem niedostatecznej elastyczności i przepustowości szlaków kolejowych oraz wysokich kosztów dostępu do infrastruktury, co ogranicza rozwój intermodalu w Polsce.
Inwestycje w infrastrukturę – szanse i wyzwania
Panel prowadzony przez Stefana Akirę Jareckiego z Politechniki Warszawskiej poświęcony był inwestycjom infrastrukturalnym i ich wpływowi na transport intermodalny. Łukasz Górecki (PKP LHS) i Rafał Zahorski (Porty Szczecin-Świnoujście) wskazali na kluczowe bariery w rozwoju infrastruktury, takie jak wąskie gardła w sieci transportowej oraz ograniczone możliwości finansowania inwestycji. Krzysztof Grunke (PKP PLK) zwrócił uwagę na konieczność równoważenia prac modernizacyjnych z ciągłością transportu intermodalnego.
Interoperacyjność i komunikacja
Roman Špaček z OLTIS Group moderował panel dotyczący interoperacyjności i wdrażania TAF TSI (Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności dla Telematycznych Aplikacji dla Przewozów Towarowych) w Czechach. Eksperci, w tym Pavel Mazač i Petr Buchníček, przedstawili korzyści i wyzwania wynikające z wdrożenia tych standardów, a także możliwości ich finansowania.
Bezpieczeństwo i aspekty prawne
Dyskusje w tym panelu dotyczyły przyczyn zdarzeń kolejowych oraz sposobów poprawy bezpieczeństwa w transporcie szynowym. Michał Zięba (Hanton) omówił bariery rozwoju terminali intermodalnych, a Mateusz Kosiorowski (Wardyński i Wspólnicy) przedstawił kluczowe kwestie prawne i legislacyjne.
Koordynacja i współpraca wielobranżowa
Podczas równoległych paneli kolejowych omówiono koordynację realizacji projektów wielobranżowych. Aleksander Drzewiecki moderował debatę dotyczącą integracji systemów sterowania ruchem kolejowym z innymi aspektami modernizacji infrastruktury. Michal Brožyna (Budimex) oraz Tomáš Lovás (První Signální) omówili zastosowanie innowacyjnych technologii SRK w projektach międzynarodowych.
Innowacje i przyszłość branży
Podsumowaniem Kongresu była debata „Innowacje, nowości, które stają się rzeczywistością”, w której eksperci omówili wdrożenia nowoczesnych rozwiązań w branży kolejowej i intermodalnej.
Podobnie jak w poprzednich latach, uczestnicy Kongresu wsparli Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce – „Sindbad”, Rodzinny Dom Czasowego Pobytu w Ustroniu.
Dziękujemy wszystkim Partnerom i uczestnikom za udział w wydarzeniu i zapraszamy na jubileuszową XV edycję Kongresu w przyszłym roku!